fbpx

we
create
celebrations.

Publiceringsdatum:

juni 22, 2022

Lästid:

11 minuter

Digital Marknadsföring – Vad innebär det?

Bakgrund till Digital Marknadsföring

Digital marknadsföring är något som kan uppfattas som lite utav en djungel av lustiga ord och termer för den som inte är så insatt i vad allt betyder. Ämnet är kraftigt växande och förändras mer eller mindre varje dag vilket gör det till ett väldigt spännande område som vi kommer dyka lite djupare i alldeles strax! Vårt fokus i detta inlägg kommer hamna på Google men med instick av andra medier såsom sociala medier och traditionella medier.

Digital marknadsföring som vi känner igen idag har funnits mer eller mindre sedan millennieskiftet då Google släppte sin första version av Google AdWords (numera Google Ads) och det började som en tjänst direkt av Google där man betalade dem direkt på månadsbasis. Detta gick ganska snart över till en “self-service portal” där företagen själva skapade annonser, precis som idag. Sedan dess introduktion för 20+ år sedan har den digitala marknadsföringen med Google i täten, tätt följt utav Meta(Facebook) tagit världen med storm.

Så redan ett år efter var det ett faktum att AdWords var en succé! 2001 var omsättningen på otroliga 0,07 miljarder dollar vilket när man tänker på vilket stadie internet befann sig i är mäkta imponerande. Sedan dess så har dem nu för 2021 nått en otrolig 209,49 miljarder dollar i enbart Google Ads. 

 

Vad är då Digital Marknadsföring?

Här går vi igenom de populäraste delarna som faller inom ramen för det ovan.

Så, med lite siffror ur vägen så kan vi börja prata om vad det faktiskt är!  Termen ”digital marknadsföring” används ofta omväxlande med termen ”internetmarknadsföring”, men de är inte samma sak. Skillnaden mellan digital marknadsföring och internetmarknadsföring är att digital marknadsföring endast avser marknadsföring via online-kanaler, medan internetmarknadsföring även omfattar offline-kanaler som e-post, direktreklam, tryck och andra former av reklam.

Termen ”digital marknadsföring” myntades av en branschanalytiker år 2000 när han publicerade en rapport om hur företag skulle kunna använda digital teknik för att nå ut till kunderna. Han beskrev det som ”en ny disciplin som kombinerar kundinsikter med webbteknik”.

Som en delmängd av marknadsföring använder digital marknadsföring många olika tekniker för att rikta sig till konsumenter och kunder i olika kanaler. Några av dessa är sökmotoroptimering (SEO), e-postmarknadsföring, marknadsföring i sociala medier (SMM), displayannonsering, innehållsmarknadsföring och på senare tid förstärkt verklighet (AR) och virtuell verklighet (VR).

Numera har termen “digital marknadsföring” blivit mycket vanligare och används för att hänvisa till alla typer av kampanjer som använder digitala kanaler för att nå potentiella kunder.  Alla dessa verktyg har funnits i många år, men de har på senare tid blivit mer sofistikerade och effektiva i takt med att marknadsförare har lärt sig mer om dem och hur de fungerar tillsammans.

 

Här går vi nu igenom de två huvudkategorierna: SEO och SEM

 

SEO (Search Engine Optimization)

I den här artikeln ger vi dig en grundläggande introduktion till ämnet och förklarar varför det är så viktigt för ditt företag. Vi kan börja med det tråkiga, det är att de kan vara väldigt tidskrävande då det handlar om att låta sökmotor ranka din sida högre och högre med tiden. Det är en faktor som tar tid, en annan är att det går ej att betala Google för att dem ska ranka er sida högre utan det enda sättet är genom hårt arbete med sökmotoroptimering och relevant information ut mot kund/besökaren! Det är ett flertal till tekniska faktorer och kriterier som påverkar hur din hemsida kommer att ranka på sökmotorer och de är för många för att nämna här. 

Så, till fördelarna för SEO. Det är att det är gratis, organisk trafik konverterar i snitt både oftare och högre än betald trafik, vem som helst kan göra det och det är en bra start på marknadsföring. Med tiden som att din sida rankar högre och högre hos Google exempelvis så kommer du automatiskt att driva in mer trafik som är relevant för det du erbjuder, helt gratis som sagt! 

SEO kan man dela upp i två delar, off page seo och on page seo. Off page seo är exakt vad det låter som, det är seo som man inte gör på sidan som syns för besökaren. Några exempel är laddnings hastigheter, interna länkar och länkar från andra externa källor, meta taggar osv osv.

 

SEM (Search Engine Marketing)

SEM är den vanligaste typen av betald digital marknadsföring. Den används vanligtvis för att driva trafik till webbplatser och nätbutiker, men den kan också användas för annonser i sociala medier och till och med för e-postmarknadsföring. Det är viktigt att förstå att SEM inte är helt samma sak som organisk sökmotoroptimering (SEO). Sökmotormarknadsföring innebär att man betalar för reklamutrymme i en sökmotor.

Vad som styr ifall din annons ska visas eller ej när någon söker på ett sökord du valt för dina annonser beror mest på vad man är beredd att betala för att få just det klicket just då när sökningen kommer. Hur allt detta fungerar är det endast Google som vet, vi har koll på olika tips och trix och olika valmöjligheter finns men det är endast Google själva som vet hur deras algoritmer fungerar som är grunden i budgivningen vid annonsering. 

 

Sociala mediers roll

Sociala mediers roll i vårt samhälle har ökat väldigt fort och väldigt mycket sedan de tidigaste och mest välkända sajterna MySpace och Facebook kom till marknaden. Sociala medier ännu en kanal där du som kreatör eller företag kan nå personer som är intresserade av dina eller liknande produkter och även här kan man göra det gratis om man så vill. Dessa är i de flesta fall uppbyggda på ett sätt så att den som skapar material har en egen sida där likasinnade eller intresserade besökare kan välja att följa eller inte. 

Så potentialen i att ha en stabil bas av trogna besökare gör att exakt den målgruppen ditt företag borde sikta på finns rätt framför näsan och dessutom helt gratis! Skulle dessutom ett inlägg trenda så är potentialen för hur många som kan se inlägget nästintill oändligt.

Givetvis så har de stora spelarna Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat och Twitter applicerat sina versioner av det det vinnande koncept som Google tidigt visade fungerar. Man kan alltså betala för att pusha sitt budskap till väldigt exakta målgrupper som man anser kan vara intresserade utav det man har att erbjuda. Eftersom man kan välja väldigt noggrant till vilken typ av person man vill presentera sitt budskap redan från början så har marknadsföring genom sociala medier visat sig vara väldigt effektivt. 

 

Display-annonser

Det är kort och gott annonser vars syfte är exakt vad det låter som, Display = Skylta med.

Dessa annonser är väldigt billiga och fungerar som effektivast när målet är varumärkeskännedom samt remarketing. (Remarketing är annonser specifikt för personer som tidigare engagerat sig i ert företag online, mer om detta nedan) 

Är målet att sprida sitt varumärke så kan man som sagt utan en plånbokssprängande budget enkelt placera sina annonser så att de syns för tusentals personer varje dag. Dina annonser kommer vara stillbilder, animerade bilder eller videos. Vill man ha kontroll på vart de ska styras så har man givetvis det, annars är det bara att lita på algoritmen på den plattform som är aktuell för dig.

 

Remarketing

Remarketing, återmarknadsföring rakt översatt, är en effektiv typ av marknadsföring då man siktar in sig på besökare som tidigare visat intresse för något ni erbjuder. Hur mycket billigare det är att behålla redan befintliga kunder mot vad det kostar att skaffa sig nya finns det ingen exakt siffra på men det dyker ofta upp olika artiklar om att det är allt i från sex till tio gånger dyrare att skaffa nya kunder. Det är alltså bättre att värna hårt om de kunder man har innan man skaffar nya kunder.

 

Influencer marketing

Detta är inget nytt koncept då idrottsstjärnor och kändisar har gjort reklam för specifika varumärken sedan början av 1900-talet. Kanske den äldsta som är mest känd för oss i norden är när Coca-Cola kopplade samman tomten med sitt varumärke, något som står sig än idag. Detta är dock inte den typen utav influencer marketing jag tänkte prata om utan jag tänker på (troligtvis) Sveriges största just nu, med andra ord Bianca Ingrosso. 

Varför denna typ av marknadsföring är så effektiv är för att de kan liknas vid traditionell tv reklam MEN publiken är väldigt nischad, man kan mäta ROI väldigt noggrant och det kan vara jämförelsevis billigt. I en artikel från 2020 av blogspot  skriver de att 80% av marknadsförare tycker det är effektivt och 89% tycker det är lika bra eller bättre än andra typer av marknadsföring. Källa 71% säger att kvaliteten av kunder och trafik är bättre än andra marknadsföringskällor.

Denna typ av marknadsföring är i stadig stigande trend sedan 10 år tillbaka och kommer vara en fortsatt stark trend de kommande åren. Alltså är det ej försent att börja då det kan vara väldigt effektivt! Poddar kan även falla under influencer marketing då det också är en digital form av marknadsföring där man har full koll på sin publik vilket underlättar för marknadsföraren.

 

Klassisk marknadsföring – Massmarknadsföring

Den mest klassiska typen av marknadsföring kan man likna till att skjuta med hagelbössa och hoppas man träffar något. Det är denna typ av marknadsföring som sänds på tv, FM radio, annons i tidning, reklam i brevlådan eller också offentliga annonser som en skylt på ett torg, busshållplatser, tågstationer med mera. 

Denna typ av marknadsföring är väldigt svår att mäta effekten av exakt, man kan se stora trender utav dem men inte exakt mäta antalet som konverterat eller liknande. Därför bör dessa endast ses som ett medel till varumärkeskännedom annonser, men är det de som är målet så kan man lika gärna satsa på display- annonser då det är billigare och lättare att kontrollera samt den är mätbar. 

De få gånger jag ser att man ska använda sig av traditionell massmarknadsföring är ifall man siktar in sig på äldre åldersgrupper såsom 60+ då de fortfarande är kvar lite i tidningar och tv. Ett annat scenario är ifall man annonserar i lokaltidningen eller liknande för ett lokalt event till exempel. Annars är massmarknadsföring endast för stora bolag som har mångmiljonbelopp att lägga på marknadsföring årligen.

 

Slutord

Digital marknadsföring som vi känner till idag har funnits en kort tid i vår historia men har på denna tiden slagit sig in på marknaden på ett så övertygande sätt så att det går ej att blunda för det längre. Det är ett vilt uppdaterande landskap där vad som funkade igår kanske inte funkar idag och det som funkar idag funkar kanske inte imorgon. 

Därför kan det vara svårt att följa med i vad som fungerar idag och då är det värt att överväga att anlita en byrå som kan. Det finns väldigt många duktiga byråer idag så utbudet är stort och det finns garanterat ett flertal byråer som passar din verksamhet! Vi hoppas dock att valet hamnar på Capace givetvis! 

Jacob Ottebäck

Marknadsföringsspecialist på Capace Media och Google expert

Kontakta mig  /  0731 - 47 87 03