fbpx

we
create
celebrations.

Publiceringsdatum:

september 2, 2022

Lästid:

10 minuter

Varför ska man som företagare vara aktiv på sociala medier?

Bakgrund till Digital Marknadsföring

Sociala medier är ett verktyg och plattformar där man som företagare kan nå sin målgrupp och potentiella köpare på ett effektivt sätt, genom att dela innehåll i form av åsikter, insikter, engagera, informera, utbilda och inspirera. Du förbättrar dina kundrelationer genom att löpande hålla kontakt med följare/kunder och därmed ge dem inblick i företagets verksamhet och bygga relationer. Är man aktiv och publicerar inlägg, svarar på kommentarer och frågor som kunder har visar man att kunderna är viktiga för företaget och man bygger därmed ambassadörer av kunderna.

 

Snabbfakta

  • 95 % av internetanvändarna i Sverige har använt sociala medier det senaste året.
  • 95 % använder internet i mobilen dagligen varav 56 % använder internet via desktop dagligen.
  • Mer än hälften av de som använder YouTube har använt tjänsten för att titta på instruktionsfilmer.
  • 90-talisterna är de som använder sociala medier mest frekvent.
  • De mest populära plattformarna idag är Facebook, Instagram och YouTube. I de yngre åldrarna är Snapchat och TikTok väldigt populära plattformar.
  • Mer än hälften av alla tjänstemän har använt Linkedin det senaste året.

Källa

 

Sociala medier kan användas på många olika sätt:

  • Som ett marknadsföringsverktyg för att marknadsföra en produkt eller tjänst, blir det ett digitalt skyltfönster som kan driva trafik till webbplatsen.
  • Som en del av din affärsstrategi för att förbättra kundinflytandet och behålla kunderna.
  • För att bygga upp företagets varumärkeskännedom hos potentiella kunder.

 

Vad ska du kommunicera i sociala medier till din målgrupp?

Innan du kan kommunicera på sociala medier är det viktigt att du har en tydlig förståelse för målgruppen. Vilka är de och vad vill de ha ut av sin online-upplevelse? Vilka är deras intressen och problem? Vad vill de veta om ditt varumärke eller produktsortiment?

Om du känner till din målgrupp kan du utveckla engagerande innehåll som faller dem i smaken. Förutom att skapa intressanta inlägg ska du komma ihåg att det finns olika sätt att använda sociala medier för kommunikation – från att svara direkt på kunders förfrågningar och kommentarer till att vara värd för live-videoströmmar, skapa tävlingar eller omröstningar, genomföra enkäter och mycket mer.

 

Primära målgrupper i de olika plattformarna

Facebook = 13-76 år
De dagliga användare är mellan 26-45 år, varav 78 % är kvinnor och 75 % är män. Facebookanvändandet varje dag ökar bland äldre, men minskar bland de yngre.

Instagram = 18-34 år
Det är vanligare bland de yngre än bland de äldre att använda Instagram. Användandet är så pass brett att mer än hälften använder tjänsten ändå upp till 55 år. Åldersspannet är oerhört brett, men har ökat mest bland de äldre. Gällande de dagliga användandet så ökar det i alla åldersgrupper.

YouTube = 8-65 år
Alla under 25 år använder YouTube och en stor del gör det dagligen, 90 % är män och 85 % kvinnor.

Snapchat = 12-35 år
Flickor mellan 12-15 år är mest flitiga användare av Snapchat, där nästan alla (97 %) använder det varav 91 % gör det dagligen. Pojkar i samma ålder ligger på 92 % varav 85 % använder det dagligen.

TikTok = 16-24 år
Uppemot hälften av alla 8-11 åringar har använt Tiktok det senaste året och tre av tio dagligen. Andelen äldre användare på Tiktok ökar hela tiden.

Linkedin = 26-55 år
Det är högre andel män än kvinnor som använder Linkedin i alla åldersgrupper. Hälften av män mellan 36 och 45 år använder Linkedin någon gång, vilket gör de till den grupp som har högst Linkedinanvändare.
Källa

 

Målgrupp och persona

För att ta fram en strategi för sociala medier behöver man definiera sin målgrupp. Vilka vill man nå ut till med sitt budskap? Målgruppen kan definieras utifrån ålder, kön, geografi, beteende, intresse, bransch, yrke etc. Att skapa personas är ett utmärkt sätt att levandegöra företagets värderingar och se till att man alltid designar för kunderna och inte bara för en själv.

 

Vad är en persona?

Personas är ett användbart verktyg för att skapa specifika och minnesvärda karaktärer kring dina kunder för att hjälpa dig att bättre förstå vad de behöver från ditt företag, hur de beter sig, varför de fattar vissa beslut och vem som påverkar deras val. Det är din idealkund i ett verkligt sammanhang. När personas används i kombination med kartläggning av användarresor ger de dig ett bra ramverk för att skapa lösningar som ger gensvar hos dina kunder.

Till exempel kan en persona för en chef vara:
45 åriga Jack Alfredsson är bosatt i Stockholm och är gift och har tre barn. Han kör en svart BMW och arbetar inom it-branschen där han har en årsinkomst på 1,5 miljoner kr. På sin ledig tid spelar han golf och tar alla tillfällen som ges att se världen.
Personlighetsdrag och din kunskap om dina idealkunder eller läsare hjälper dig att skapa personas som är trovärdiga och kan hjälpa dig att förbättra din strategi för innehållsmarknadsföring.

När man tar fram en persona är det viktigt att förstå deras:

  • Behov
  • Utmaningar
  • Problem
  • Hur/Var man kan nå personen?
  • Intressen

 

Hur skapar man persona?

Man kan intervjua kunder och potentiella kunder, de vill ofta bli hörda och få komma med feedback. Analysera beteende, kolla i CRM-system och i Google Analytics, man kan få fram data som kan vara till hjälp för att ta fram en persona. En annan idé är att prata med säljteamet, säljare pratar konstant med kunder och potentiella kunder, deras input kan underlätta arbetet kring att ta fram rätt persona. Sist, men inte minst brainstorma i ditt team och det ingår att vara fördomsfull när man ska ta fram persona.

 

Vad bör en digital mediestrategi för sociala medier innehålla?

  • Syfte
  • Målsättning
  • KPI:er (Key Performance Indicators)
  • Val av plattformar utefter definierad målgrupp
  • Innehållsstrategi (kommunikationsplan)
  • Budget
  • Ansvarsfördelning, vem gör vad och när?

 

Vad ska man tänka på gällande sina inlägg i de olika plattformar?

  • Grafisk profil – den visuella identiteten (tex: Logga, färger, typsnitt etc)
  • Igenkänning, följarna/kunderna ska känna igen sig i de olika plattformarna – det stärker varumärket.
  • Tonalitet – hur vill man att företaget ska uppfattas?
  • Våga vara personlig, visa upp personal / behind the scenes etc.
  • Publicera inlägg frekvent, gärna 2-5 gånger i veckan.
  • Videomaterial är påväg att bli den nya normen för innehållsmarknadsföring så det är något att rekommendera att satsa stort på.

 

Annonsera på sociala medier

Utöver organiskt innehåll så bör man som företagare fundera på annonsering i sociala medier. Det är ett effektivt sätt för varumärken att nå sin målgrupp, få trafik till sin webbplats, men även för att hitta nya kunder. Det är viktigt att förstå att olika sociala kanaler passar/fungerar bättre för olika typer av företag.

Att annonsera i sociala medier kan hjälpa dig att omvandla fler av dina följare till betalande kunder, men man måste se till att annonserna är tillräckligt lockande för att de ska klicka på dem i första hand.

Det är av stort värde att förstå sin målgrupp och hur de använder sociala medier för att kunna välja rätt plattform för din kampanj. Om du tex ska lansera en ny produkt är det viktigt att tänka på hur många följare du har på varje plattform. Om du inte har någon större följarantal på Facebook, men däremot på Instagram, kan Instagram vara den bästa platsen för ditt första inlägg om den nya produkten.
Den viktigaste slutsatsen med att annonsera i sociala medier är att det är ett effektivt sätt för varumärken att nå sin målgrupp. Det är också ett utmärkt sätt att hitta nya kunder och få trafik till din webbplats. Annonsering på sociala medier är ofta den billigaste formen av marknadsföring jämfört med traditionella kanaler.

 

Slutord

Det finns flera skäl till att skapa innehåll på sociala medier, men det största är din förmåga att växa. Att bli synlig på sociala medier är det första steget mot att nå nya målgrupper och lära känna din publik. Att använda innehållsmarknadsföring hjälper dig också att bygga relationer och bli en källa, snarare än bara en annan webbplats.

Kom ihåg:

  • Att arbeta med sociala medier tar tid.
  • Att arbeta med sociala medier kräver ständig uppdatering.
  • Att arbeta med sociala medier kräver strategi.
  • Att arbeta med sociala medier kräver pengar.

Behöver du eller ditt företag hjälp med er digitala närvaro? Tveka inte att höra av dig till oss för att diskutera allt från sociala medier till en ny hemsida.

 

FAQ

Vad är marknadsföring i sociala medier?

Marknadsföring i sociala medier är ett sätt att nå ut till potentiella kunder genom att bygga relationer med dem på de olika plattformar som finns som tex Facebook och Instagram mfl. Detta kan göras genom att publicera information om ditt företag eller dina produkter, svara på frågor och följa eller gilla dem som följer dig.

Varför ska ett företag använda sociala medier?

Sociala medier är ett utmärkt sätt att nå nya kunder och bygga upp ditt varumärke. Du kan använda sociala medier för att komma i kontakt med människor på ett personligt sätt och dela information om ditt företag. Sociala medier kan också användas för marknadsföring, reklam och försäljning.

Hur påverkar sociala medier marknadsföring?

Sociala medier har en enorm inverkan på marknadsföringen. De gör det möjligt för företag att nå sin målgrupp på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt: ​​sociala medier ger omedelbar tillgång till kunderna, vilket kan användas för att driva försäljningen och för att öka varumärkeskännedomen.

Vad finns det för regler för marknadsföring på sociala medier?

Se till att att allt du lägger ut på sociala medier är korrekt och sanningsenligt. Inläggen får inte kränka någon annans rättigheter, om du till exempel lägger upp en bild på någon utan tillstånd kan de betraktas som ett intrång i upphovsrätten. Se till att det du lägger upp speglar ditt varumärke väl, även om det inte speglar dig personligen.

Hur fungerar digital marknadsföring?

Digital marknadsföring är ett brett begrepp som omfattar annonsering på nätet. Målet med digital marknadsföring är att få ut ditt budskap till potentiella kunder, det kan bla göras genom att använda betalda annonser.
Digital marknadsföring handlar om att se till att ditt företag har en närvaro på internet. Det kan du göra genom att skapa en optimerad webbplats, publicera på plattformar för sociala medier som Facebook eller Instagram, eller genom att göra podcasts. Målet med digital marknadsföring är inte bara att se till att folk känner till ditt varumärke, utan också att se till att de kan hitta det när de letar efter något liknande.

Emelie Thell

Digital marknadsförare

Kontakta mig  /  010-20 70 570