CAPACE MEDIA

Grafisk profil

Skapa ett proffsigt helhetsintryck med en grafisk profil.

Man säga att en grafisk profil är ett regelverk för hur företagets grafik ska se ut och användas. Har man inte detta är det lätt att företagets kommunikation kan uppfattas som oprofessionell om materialet ser olika ut varje gång. Den grafiska profilen ska kunna användas av alla och ha tydliga och enkla riktlinjer för tex hur logotypen ska användas.
t

Vad innehåller en grafisk profil?

Den grafiska profilen är till för att visa hur företaget ska använda sin grafik, så som logotyp, färger och typsnitt. Det ska framgå både vilka element som representerar företaget och hur dessa ska användas på olika material. Det mest självklara i den grafiska profilen är hur logotypen ska se ut och användas på olika färger och situationer. Utöver detta är det viktigt att ta fram företagets färger och om man har särskilda genomgående symboler som ska användas. För att göra en tydlig grafisk manual är det även vanligt att man visar hur brevpapper, visitkort mm kan se ut.
t

Varför behövs en grafisk profil?

Utan en grafisk profil eller tydligt satta regler för hur företaget kommunicerar är det lätt att materialet ser olika ut varje gång. Det kan göra att mottagaren till och med måste fundera på vem avsändaren är eftersom de inte känner igen materialet.

Den grafiska profilen är till för att hjälpa till vid skapandet av allt material. Det stärker företagets igenkänningsfaktor och ger ett mer proffesionellt intryck.

Behöver du en grafisk profil?

Tveka inte att kontakta oss för rådgivning eller boka in ett möte