Grafisk profil.

det är
helheten
som formar
varumärket.

Den grafiska profilen eller grafisk manual som det också kallas är riktlinjer för hur den digitala och visuella identiteten ska se ut och tillämpas. Den kan bland annat innehålla riktlinjer för hur företagets logotyp får placeras i bilder, vad företaget ska använda för typsnitt men också vilka färger som företaget har som “sina”. Med en grafisk profil säkerställs också att all kommunikation mellan företaget och kunderna blir enhetlig. Har man inte en grafisk profil är det lätt att företagets kommunikation kan uppfattas som oprofessionell och ombytlig.

Men det finns också strategiska fördelar med att ha en genomtänkt och tydlig grafisk profil. Kunderna kommer enklare att kunna identifiera avsändaren, vilket skapar förtroende. Samtidigt ökar igenkänningsfaktorn för företaget och varumärket hos potentiella kunder.

vad innehåller en grafisk profil?

Den grafiska profilen ska förutom riktlinjer också ses som en vägledning för företagets anställda om hur varumärket ska representeras och marknadsföras visuellt och grafiskt. Därför är det en stor fördel om manualen även är pedagogisk och tydlig.

Det ska framgå vilka element som representerar företaget och hur dessa ska användas i olika sammanhang som rör företagets kommunikation utåt. Det mest självklara i den grafiska profilen är hur företagets logotyp ska användas. Det är också vanligt att företaget fastställer vilka färger, mönster eller symboler som varumärket ska förknippas med.

varför behövs en grafisk profil?

Du bör se den grafiska profilen som grunden för företaget och varumärkets identitet. I valet av grafiska element, färger och typsnitt skapas en känsla som ska återspegla varumärket och företagets värderingar.

Utan en grafisk profil och tydligt satta riktlinjer för hur företaget ska kommunicera är det lätt att kommunikationen och marknadsföringen utåt kan se olika ut varje gång. Det kan förvirra såväl befintliga kunder och kontakter som potentiella kunder och samarbetspartners då den röda tråden som skapar igenkännlighet saknas, då är det lätt att det blir spretigt och otydligt.

Grafisk design - ord säger mycket, men inte allt

Många företag har idag en grafisk profil men behöver hitta nya sätt att använda den på.

En röd tråd ska gå genom den grafiska designen inom ramen för de riktlinjer som satts upp för företagets grafiska profil. Men det är också ett verktyg som skapar möjligheter att tänka utanför boxen att hitta något unikt för just ert varumärke och företag.

Såväl det gäller er nya hemsida, visitkort eller kommande annonsering på sociala medier låter vi forma en grafisk design som håller en röd tråd genom er grafiska profil och som samtidigt blir unik, konkurrenskraftig och som ger tyngd till ert varumärke.

Genom analys, insikt och expertis griper vi in där ord inte räcker till - ta er kommunikation till nästa nivå och marknadsför ert varumärke djupare än vad ord kan förmedla. För ord säger mycket, men inte allt.

När behövs en grafisk design?

Det finns otroligt många områden där en grafisk design både kan vara önskvärt men ofta även ett behov. Nedan nämner vi några områden där vi har särskild erfarenhet och kunskap inom just grafisk design, men tveka inte att höra av dig till oss för närmare kontakt och samtal med oss om just dina behov och önskemål.

När kan jag behöva en grafisk design?

Det finns otroligt många områden där en grafisk design både kan vara önskad men ofta även ett behov. Här nämner vi några områden där vi har särskild erfarenhet och kunskap inom just grafisk design, men tveka inte att höra av dig till oss för närmare kontakt och samtal med oss om just dina behov och önskemål.

webbdesign

Capace Media är en bred kommunikations- och mediabyrå där webbutveckling och webbdesign är bland våra främsta arbetsområden.

logotyper

Den viktigaste komponenten i ett framgångsrikt varumärke är just logotypen. Logotypen är också en central del av den grafiska profilen. Vi hjälper er att ta fram ärliga och förtroendeingivande logotyper med hög igenkänningsfaktor.

förpackningsdesign

Genom en gedigen kunskap av varumärkesbyggande grafisk design har vi en stor kompetens inom skräddarsydda visuella identiteter anpassade för etikett och förpackningar.

nyhetsbrev

Ta kommunikationen med dina kunder till nästa nivå. Vi hjälper dig från idé till design och upplägg om du går i tankarn att starta ett nyhetsbrev för ditt företag eller varumärke.

tryckt material

Vi skapar helheten eller ger ditt befintliga varumärke ett lyft genom speciellt skräddarsydda visuella identiteter anpassade för mässor, kampanjer och konferenser. Mer information om tryckt material hittar du här.

infografik

Med anledning av coronavirusets utbrott har behovet av digitala lösningar för konferenser, seminarier och presentationer ökat. Capace Media besitter kunskap kring infografik så att ni kan presentera ert företag stilrent, professionellt och förtroendegivande även digitalt..

CASE.