we
create
celebrations.
Publiceringsdatum:
juni 20, 2022
Lästid:
3 minuter
Varför du ska ha Display annonsering!
Display annonser, vad är det?
Display annonser (även kallat bannerannonser) är del av Google ads annons typer, annonserna är i form av video, animerade bilder eller vanlig bild. Det huvudsakliga syftet med dessa är att väcka intresse eller fånga en redan intresserad persons uppmärksamhet. Eftersom denna typ av annons endast är video, animerade bilder eller vanlig bild så är det väldigt viktigt att man jobbar på ett budskap med det visuella. Några vanliga webbplatser man kan se denna typ av annons är gratis tidningar på webben samt Youtube.
Enkelt exempel nedan:
(Bilden ska visa en generisk hemsida med display annonsering. Pilarna visar var denna typ av annonsering oftast visas på hemsidor)
När används det?
Display annonser används främst i två syften.
Varumärkeskännedom
När man använder displayannonsering i varumärkeskännedom syfte så är det väldigt bra om man kan skapa ett par olika typer av bilder och videos men med samma mål för att kunna väcka intresse hos den potentiella kunden. Här vill vi främst att dem ska se annonsen flera gånger, för att sedan vid eventuellt köp göra ett mer informerat beslut och välja er tjänst eller produkt.
Vad vi kan förvänta oss i resultat är att det är väldigt många som blir visade annonserna men att väldigt få gör en interaktion med dem och ännu färre kommer göra en konvertering genom annonsen, jämfört med vanliga sökannonser.
Det låter kanske väldigt trist men då ska man komma ihåg två saker, för det första är den klassiska “Rule of 7” från 1930-talet som påstår att en kund behöver exponeras av ditt budskap hela 7 gånger innan dem ens överväger att handla av dig.
För det andra så är det en väldigt billig typ av annonsering då man oftast betalar enligt CPM (Cost per Mille = kostnad per tusen exponeringar), alltså kan man visa sitt varumärke flera tusen gånger till en relativt billig peng. Vad som gör displayannonsering än mer attraktivt är att vi konsumerar mer och mer rörligt innehåll vare sig det är på youtube, facebook, tiktok eller andra sociala medier. Rörligt material är ett säkert kort och det är något att satsa på.
Re-marketing
Vi vill vinna över personer som redan har besökt vår hemsida eller engagerat sig i andra från vårt varumärkes annonser, detta görs bäst genom re-marketing kampanjer och här kommer återigen displayannonsering in i bilden. Här skapar man anpassade målgrupper enbart för de personer som faller inom ramen för re-marketing samt visar dem speciella budskap med tydliga CTA (Call to Action = uppmaning till handling) för att vinna kundens intresse efter att dem redan blivit så kallade “varma” kunder.
Re-marketing används flitigt inom Google Shopping för att fånga tidigare besökares intresse eller öka merförsäljning av tidigare kunder till vår verksamhet.
Att tänka på
Display annonser är billiga att använda sig av och är därför extra bra för småföretag som vill visa sig för världen. Något att tänka på är att tänka på “Mobile first” därför att fler och fler använder telefonen till sitt surfande och alla av dem största sociala plattformarna är mobilanpassade vilket gör detta prio ett att tänka på vid skapandet av annonsmaterial.
Videoannonsering fortsätter växa och växa, 99% som använder videoannonsering idag säger att dem kommer fortsätta med det i framtiden enligt wyzowl.com.
Vill ni bli en av dem så kan ni kontakta oss här: capace.se/sem-google-ads/
Jacob Ottebäck
Marknadsföringsspecialist på Capace Media och Google expert