fbpx

we
create
celebrations.

Publiceringsdatum:

maj 10, 2022

Lästid:

3 minuter

Vad är Google Shopping?

Hur det hjälper er verksamhet att sälja mer!

 

Google Shopping ads – Varför ska jag använda det?

Shopping annonser på Google är ett väldigt effektivt verktyg tillgängligt för e-handlare som vill öka sin verksamhets försäljning. Det är även det enda sättet att synas allra högst upp i SERPen vid en produkt sökning från potentiell kund, här vill vi synas givetvis! Inte minst för att ca 70% av alla telefonanvändare gör sökningar på produkter innan de gör ett köp. Källa Shopping annonser ligger även i en stigande trend, i dagsläget så ökar användningen med strax under 18% year on year.

Vi ser även att CPC (kostnad per klick) är billigare genom Google shopping än Google search annonser, ett klick på en shopping annons kostar i snitt 0,66$ kontra 1$ – 2$ för search annonser. Källa På detta kan vi även tillägga att att konverteringarna ligger på 1,91% i snitt vilket endast är snitt, optimerar man produkter och landningssidor bra kan man även ligga över 2%! Källa

Besökarna som kommer till din webbplats är i regel mer kvalificerade potentiella kunder. Detta beror på att personen som gör sökningen redan har fått en hum om vad du har att erbjuda personen innan dem blir besökare. Personen ser både pris och bild på produkten i fråga vilket gör stor skillnad samt placerar henne längre ner i köptratten.

Är man ägare till en fysisk butik så kan man med fördel presentera både sina produkter i skyltfönstret i butiken men även presentera dem i ett digitalt skyltfönster i form av Google! Google Ads erbjuder olika typer av shopping annonser och här kan man välja att marknadsföra sina produkter både online men även mixa in det lokala butikslagret så att personer som befinner sig i närheten av din butik kan få upp det fysiska lagret i butiken vid en sökning på produkter du erbjuder.

 

Hur fungerar det?

Google säger såhär: Google Shopping enables users to view product information from the sellers that is updated on a regular basis by sellers. Online retailers submit feeds containing product information to Google Shopping. Since this product information comes directly from the seller, this means we’re able to show the current prices, latest offers and current product availability. Källa

Om vi fördjupar oss lite i hur det fungerar så ser vi väldigt snart att Google är ordentligt smarta när det kommer till varför du ser alternativen du ser. Resultaten beror på en rad faktorer men för att nämna några så är de baserade på söktermen samt annan aktivitet på google av användaren. Tidigare data från användaren kan även den hjälpa till för att presentera de bästa resultaten.

 

Vem kan använda shopping annonser?

Nästan vem som helst kan nyttja Google Shopping annonser. Säg att din verksamhet säljer skor, då är det väldigt lätt att komma igång. Du behöver:

  1. Ladda upp din produkt feed på Google Merchant Center
  2. Fyll i information om skatt, frakt, retur, varumärket osv
  3. Publicera
  4. Sätt igång din första shopping annons

Något att tänka på vid inläsning av produktlista in i Merchant Center är att följa google-produktkategori för att säkerställa att Google förstår vad det är för produkter som ska säljas. Källa

 

Hur ser de ut?

shopping exempel

Som bilden visar så ser vi här hur det kan se ut för en butik som säljer blåa skor. Tidigare nämnt så är shopping annonser den enda typen av annons som kan synas högst upp när det kommer till produkt sökningar. Vi kan se direkt hur produkten ser ut, vilket märke det är, vad produkten kostar och recensioner på dem. Något som kan visas men som ej visas här är små CTA’s, frakt pris och skulle man befinna sig inom en fysisk butik så kan man även få upp det lokala produkt lagret.

Jacob Ottebäck

Marknadsföringsspecialist på
Capace Media och Google expert

Kontakta mig  /  0731 - 47 87 03