we
create
celebrations.
Publiceringsdatum:
maj 11, 2022
Lästid:
5 minuter
Annonsera med Google Ads (AdWords)
Google Ads-plattformen är ett av de mest kraftfulla verktygen för småföretag. Många är dock rädda för att använda det eftersom de tror att det är för svårt eller dyrt, men det stämmer inte.
Google Ads (tidigare känt som AdWords) är en annonsplattform online som låter dig köra annonser på Googles söksidor och utvalda webbplatser. Det betalda söksystemet gör det möjligt för annonsörer att placera sina annonser vid sökresultat som är relaterade till deras produkter eller tjänster. Kunderna kan sedan klicka på dessa annonser och tas direkt till din webbplats där de antingen kan köpa något eller få mer information om ditt företag.
I den här artikeln får du en kort översikt över vad Google Ads är, hur det fungerar och hur du kan använda det för att marknadsföra ditt företag.
Vad är egentligen Google Ads största fördel?
Möjlighet att rikta in sig på specifika sökare och ge dem information som passar deras behov – i syfte att öka försäljningen!
Hur fungerar Google Ads (Google Adwords)?
Google Ads är en pay-per-click annonseringstjänst som erbjuds av Google och som gör det möjligt för företag att lägga bud för att placera sina annonser på Googles sökresultatsidor, i Google Display Network och på YouTube.
Pay-per-click-annonsering (PPC-annonsering) innebär att du endast betalar när någon klickar på din annons. Du betalar endast för de nyckelord som är relevanta för ditt företag och som kunderna använder när de söker på nätet. Du kan också skapa flera annonser med olika kombinationer av ord och fraser som potentiella kunder kan använda när de söker på nätet.
Vilka olika typer av Google annonsering finns det?
Google Search Network : Detta är den vanligaste typen av annons och avser annonser som visas på sökmotorernas resultatsidor. Dessa kan vara text-, bild- eller videoannonser och visas när en användare söker efter något som har med ditt företag att göra. De kallas också för ”sponsrade länkar” eller ”sponsrade sökresultat”.
Söknätverket omfattar följande nätverk:
- Google Search: Detta är Googles huvudsakliga sökmotor, som du kanske känner till om du någonsin har använt Google Chrome eller Google Maps. Det omfattar också webbplatser som YouTube, Gmail och Blogger.
- Google Display Network: Detta omfattar alla webbplatser som har en del av sitt innehåll monetariserat med AdWords-annonseringskampanjer. Det är ett enormt nätverk med över 2 miljoner webbplatser! Display Network består av flera undernätverk: Google Sites (inklusive Blogger), YouTube, DoubleClick och AdSense for Content (som låter dig placera AdSense-annonser på andras webbplatser).
- Google Shopping: Om ditt företag säljer produkter online kan detta vara ett alternativ för dig – det gör det möjligt för användare att handla produkter direkt från sina sökresultatsidor! Läs mer om Google Shopping.
Hur mycket kostar det?
Hur mycket du betalar per klick beror på vilka sökord du bjuder på och hur många som bjuder på dem. Ju mer konkurrensutsatt sökordet är, desto dyrare blir det. Om du till exempel bjuder på nyckelordet ”cykel” kan det finnas flera andra företag som också bjuder på denna term, så din annons kommer att konkurrera med deras för att visas högst upp på sökresultatsidorna när folk söker på denna term. Ju mer konkurrens det finns för ett visst sökord, desto dyrare blir det för varje person som klickar på en annons inklusive din!
Kunder Googlar (söker) innan de köper.
De ökade investeringarna i annonsering på nätet återspeglar en förändring i konsumenternas sätt att handla varor och tjänster. Enligt en konsumentinsiktsstudie från Google/Ipsos, väljer 53% av dagens konsumenter att söka efter en produkt eller tjänst på nätet innan de gör ett köp.
Det största skiftet på marknaden är att detaljhandlare nu använder Google-annonser för att marknadsföra sina produkter. Detta beror på att Google-annonser har visat sig ge bättre avkastning på investeringen än andra former av reklam som radio eller tryckta medier.
Den främsta anledningen till att Google Ads (AdWords) är så effektiva är att de gör det möjligt för annonsörerna att vara mycket specifika när det gäller sin målgrupp. Du kan välja dina nyckelord, välja specifika platser och tider samt använda dig av negativa nyckelord som hindrar din annons från att visas på specifika nyckelord.
10 snabba tips på att lyckas med er Google Ads (AdWords)-annonsering
- Hitta rätt nyckelord
- Skapa en bra landningssida
- Skapa en annons som tilltalar din målgrupp
- Se till att dina annonser följer reglerna.
- Skapa olika annonser för olika målgrupper
- Mät det som fungerar och ändra det som inte fungerar.
- Visa upp dina bästa saker – men var försiktig med dina påståenden.
- Var uppmärksam på resultatmätningar
- Sluta aldrig att testa
- Optimera för konverteringar och vinst
Gör en annons som lockar sökaren
Så hur ska en smart och säljande webbannons se ut? Det finns några saker att tänka på när man utformar en webbannons.
- Se till att den är relevant. Det är viktigt att visa dina kunder de annonser som är mest relevanta för dem.
- Var inte för säljande. Google Ads är inte e-handel, så gör det inte uppenbart att du vill att folk ska köpa något av dig direkt när de klickar på din annons.
- Använd bilder och videor. Folk älskar bilder och videor på internet, så se till att dina annonser innehåller detta (om det är lämpligt).
Ta hjälp av experter vid behov!
Efter att ha läst denna artikel så är du säkert införstådd i vikten av att annonsera på Google. Men att avsätta tid eller att hitta intresset för att hantera företagets annonsering kan ibland vara tufft. Om det är så och ni som företag behöver ni hjälp med att komma igång med er Google annonsering kan det vara värt att kontakta en digital byrå. Här kan de hantera ert företags annonsering, ge expertråd och uppföljning av statistik.
Capace Media är experter på SEM (search engine marketing) med en specific nisch på Google Ads-annonsering. Vi kan även stolt säga att vi en Google Partner. Kontakta oss för att se över era digitala behov.
Victor Aspehall
Teamleader för Marknadsföring på
Capace Media och Google expert