fbpx

we
create
celebrations.

Publiceringsdatum:

september 6, 2022

Lästid:

7 minuter

Varför är SEO viktigt för ditt företag?

Sökmotoroptimering (SEO) – Öka synligheten för din hemsida

Sökmotoroptimering, eller SEO, är en stor del i företagens digitala marknadsföring idag som växer och har blivit en väldigt viktig och stor del för alla företagare/webbplatser. Det är en process för att optimera din webbplats för sökmotorer som Google, m.fl, för att öka chanserna att din webbplats ska hamna högre upp på sökmotorernas resultatsidor, även kallad för “SERP”. Fördelarna ni har med att ranka högt på sökresultaten är flera, men att öka trafiken till din hemsida är en av de mest kända fördelarna med SEO. Det beror på att sökmotorer har blivit det främsta sättet för människor att hitta information på nätet, Idag använder 61% av alla internetanvändare i Sverige Google varje dag. Genom att optimera din webbplats kan du locka fler besökare och se till att de får exakt det de behöver när de besöker din webbplats.

I samband med att mängden trafik ökar till din hemsida, ökar även försäljningen och företagets varumärkeskännedom. Varje gång någon klickar på en av dina länkar på en Googles resultatsida kommer du närmare en försäljning med dem – vilket innebär mer pengar i din ficka! Det hjälper också till att bygga upp varumärkeskännedom för dem som ännu inte är redo att köpa något från dig just nu, men som kan bli kunder senare när deras behov förändras med tiden.

 

“Gratis” trafik till din hemsida

Till skillnad från andra former av marknadsföring på nätet kan du inte betala Google eller de andra sökmotorerna för att få en hög placering i de organiska sökresultaten. Däremot finns det vissa strategier inom SEO som kräver ekonomisk ersättning, som att köpa externa länkar. Men goda resultat inom SEO uppnås främst genom att du lägger ner tid och göra ett väl utfört arbete. Detta innebär med andra ord att trafiken som genereras i resultat av sökmotoroptimeringen är “gratis trafik”, ofta känt som organisk trafik.

En stor styrka med den organiska trafiken är att den tenderar att ha en bättre konverteringsgrad än betald trafik. Besökarna ni får via det organiska söket har ett behov och aktivt sökt på ord kopplat till er produkt eller tjänst.

 

Hur avgörs min placering på Google?

En klurig fråga för många kan vara hur Google avgör vem som ska ranka högt respektive lågt på sökresultat – Något vi nu ska gå igenom!

Google har någonting man brukar kalla för “spindlar”. Dessa spindlar har i uppdrag att scanna och indexera sidor över internet, som sedan rankas baserat på deras trovärdighet och relevans. Med hjälp av Googles algoritm bedöms varje sida på drygt 200 olika punkter, som sedan bestämmer en “Authority score”. Googles algoritm tar hänsyn till saker som nyckelordens relevans, landningssidans kvalité och många fler.

Algoritmen hos Google uppdateras ständigt och kan påverka din ranking i sökresultat både positivt och negativt. Lyckas du via din SEO ranka högst upp i det organiska sökresultatet på ett sökord så är du inte klar där. Det gäller att man hänger med i svängarna inom SEO-världen och ständigt uppdaterar sina sidor. Annars är risken stor för att ens placering på Google sakta men säkert sjunker.

 

Vad är en sökordsanalys?

Analys av sökord är en av de mest grundläggande delarna inom SEO. Det är en viktig del av SEO eftersom det är viktigt att förstå vad användarna har för avsikter när de gör sökningar. Detta för att se till att de resultat som visas från er sida är relevanta för varje sökning, samt att ni är en av dem som syns när en sökning görs. Om du inte vet vad folk söker på för ord efter vet du inte vilket innehåll du måste skapa eller optimera för dessa termer. Och om du inte vet vilket innehåll besökarna vill ha blir vägen mot en lyckad SEO mycket svår.

Hur många olika sökord man arbetar med inom en hemsidas SEO kan variera en hel del. Det viktigaste är att man från sin sökordsanalys får fram de nyckelord som är relevant för ditt företag, bransch och syfte, samt har en bra volym i antal sökningar.

 

En bra SEO tar tid

Det är ingen överraskning att många undrar hur lång tid SEO tar – Men svaret är tyvärr “vet inte”. Processen för sökmotoroptimering kan ta så lite som några veckor, men ofta så mycket som flera månader. I många fall kan du börja se små resultat ganska omgående. Men för önskvärda resultat tar det i regel längre tid.

SEO tar tid eftersom det finns så många faktorer som påverkar resultatet. Konkurrens mellan nyckelord, interna länkar, domänens ålder med mera. Är ditt mål att synas kortsiktig eller marknadsföra en tillfällig kampanj är inte SEO rätt väg att gå, då är SEM (Search Engine Marketing) istället att föredra.

 

On page, off page och teknisk SEO

När man talar om SEO så kan den delas upp i tre olika delar, on page, off page och teknisk SEO. Du bör alltid eftersträva att inkludera alla tre i din hemsidas SEO-strategi för bästa möjliga resultat. Brister i någon av dessa delar kan ha markant påverkan på hela resultatet i din SEO.

Här nedan går vi igenom de olika delarna:

On page SEO
Är den mest kända delen inom SEO. Det är faktorerna som finns på din hemsida och är ofta synligt för besökaren. Faktorer som du själv har kontroll över och kan påverka. Vanliga exempel på detta är rubriker, interna länkar och nyckelord i meta titel m.fl.

Off page SEO
Det är motsatsen till on page SEO och är faktorer som är utanför ens kontroll. Det innebär aktivitet som sker rörande din hemsida och företag, men utanför företagets egna hemsida. Det vanligaste exemplet är externa länkar från andra hemsidor, men även aspekter som sociala medier och recensioner online är påverkade faktorer på din off page SEO.

Teknisk SEO
Teknisk SEO handlar om att optimera hemsidans prestanda och göra det enkelt för sökmotorerna att crawla och indexera din hemsida. Här talar man ofta om att optimera hastigheten på hemsidan, men även sitemaps och strukturerad data är delar inom teknisk SEO.

 

Kontentan av SEO

Att hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom digital marknadsföring och SEO kan vara svårt som företagare idag. SEO är en viktig byggsten i ett företags digitala marknadsföring och något som bara blir viktigare hela tiden. Du behöver ständigt se till att du uppdaterar och optimerar din hemsida för en framgångsrik SEO, och det är som tidigare nämnt ett långsiktigt arbete som kräver mycket tid.

Att SEO kräver för mycket tid eller att kunskapen inte finns där är inte ovanligt för en företagare idag. Det handlar om så mycket mer än att bara optimera för nyckelord, det handlar om att förstå vad som gör att en sida rankas väl. Att låta en webbyrå lösa din hemsidas SEO är både en tidseffektiv och kostnadseffektiv lösning för många. Du får hjälp av experter inom området och sparar mycket tid.

Funderar du på att få hjälp med SEO för din webbplats? – Då är du välkommen att kontakta oss på Capace, så ser vi tillsammans över din webbplats behov av SEO-optimering och tar fram en strategi efter dina önskemål.

Oliver Wannerth

Digital marknadsförare

Kontakta mig  /  010-20 70 570