Ordlista E-handel.
ordlistor.
Behöver du en guide i marknadsföringsdjungeln? Känner du dig vilsen när branschkollegor slänger sig med olika engelska ord och termer? För att underlätta för dig har vi tagit fram dessa ordlistor med tydliga och enkla förklaringar.
E-Faktura
E-fakturering innebär att företag och offentliga organ skickar och tar emot e-fakturor via sin internetbank. Användaren loggar in på sin nätbank, godkänner fakturorna och betalningarna sker sedan automatiskt. Den traditionella pappersbaserade faktureringsprocessen kan vara långsam, kostsam och osäker. E-fakturering hjälper företag att göra affärer snabbare och minska kostnaderna genom att eliminera manuella processer, porto och andra pappersrelaterade utgifter.
E-Handelssystem / E-Handelsplattform
För att sälja på Internet behöver du ett e-handelssystem. Det är en webbprogramvara som hanterar allt från presentationen av produkter till hur de betalas. E-handelssystemet är kopplat till en databas där all produktinformation lagras tillsammans med produktbilder och priser.
GLN
GLN är en förkortning av Global Location Number, som används för att lokalisera leveransplatser, fakturaadresser, arbetsplatser osv. för ett företag och dess avdelningar. Ett GLN kan motsvara ett företags Internetdomännamn på samma sätt som nummer tilldelas telefonnummer.
GS1
GS1 Association ansvarar för tilldelning och förvaltning av GS1-prefix. Med ett GS1-prefix kan organisationer skapa unika identifieringsnycklar som används över hela världen för att identifiera produkter, tillgångar, platser med mera.
GTIN
Ett GTIN gör det möjligt att identifiera en artikel globalt i handeln. GTIN kan användas för företagets interna lagerkontroll eller för identifiering av produkter i e-handel och andra transaktioner på försäljningsställen.
EAN
Det finns flera olika typer av GTIN: EAN (European Article Number), som används av detaljhandeln. EAN-koder används för att identifiera produkter. De flesta av de artiklar du kan köpa har EAN-koder, som gör det möjligt för butikerna att spåra varor och sälja dem online. I Sverige använder vi EAN-13-koder, vilket innebär att de är 13 siffror långa.
Inköpsorder
En inköpsorder är en beställning som sker mellan köparen och en intern eller extern leverantör. Den innehåller information om varor eller tjänster som ska köpas. Inköpsordern är ett elektroniskt dokument, vilket innebär att den skickas mellan de inblandade parterna och undertecknas elektroniskt. Inköpsordern skickas fram och tillbaka tills båda parter har godkänt villkoren i ordern. Därefter kan dokumentet slutföras och arkiveras digitalt. Inköpsordern blir ett juridiskt bindande kontrakt när båda parter har undertecknat den.
Inköpsordernummer
Information som gäller hela inköpsordern, till exempel leverantörens och köparens namn och adress samt information om frakt och försäkring. Varje rad i en inköpsorder representerar en artikel eller tjänst som köpts. Varje rad innehåller information som bland annat artikelnummer, beskrivning, kvantitet och pris.
KPI
KPI är en förkortning av Key Performance Indicator och används för att mäta ett företags resultat. KPI:er finns i olika former och används inom alla sektorer för att ange företagets resultat. De kan användas på många olika sätt, på individ-, företags- eller avdelningsnivå så att alla vet hur de kan bidra till företagets övergripande framgång.
ROI
Investeringsavkastning eller ROI (Return of Investment) är ett mått som används för att se vad du får tillbaka för din investering. Det används genom att dividera avkastningen på investeringen med kostnaden och används ofta i långsiktiga affärer för att se om de är lönsamma. Formeln för avkastningsräntan kan ses nedan:
ROI = (vinst från investeringen – investeringskostnad)/investeringskostnad.
Konvertering
En konvertering är när en besökare har uppnått ett av dina uppsatta mål. Makrokonvertering kan vara köp av en vara på en e-handelswebbplats eller anmälan till en tjänst. En mikrokonvertering kan vara en anmälan till ett nyhetsbrev eller ett klick på en sida på webbplatsen.
Ordernummer
Ett beställningsnummer är ett ID-nummer som identifierar en beställning som du har gjort för en eller flera artiklar. I vissa nätbutiker kan du göra beställningar utan att skapa ett konto, men de flesta kräver att du skapar ett konto innan du gör din första beställning. Då kan man se sina ordernummer via en ”Mina Sidor” sida inne på webbplatsen.
Ordervärde
Ett ordervärde är det totala värdet av alla produkter eller artiklar som du har beställt. Beställningsvärdet inkluderar inte fraktkostnader.
Integration
Integration är en viktig del av att driva ett eget företag. Från början kan det vara svårt att ta till sig nya färdigheter och integrera dem i det dagliga arbetet. Men när du väl har integrerade system kommer du att märka att den tid som går åt till manuellt arbete kan minskas avsevärt, vilket ger mer tid för andra uppgifter. När du till exempel säljer online är det viktigt att integrera din kunddatabas med andra standardverktyg, till exempel orderhanteringssystem som Shopify eller Magento, eller logistikhanteringssystem som Ubercart eller Virtuemart.
Affärssytem
Målet med ett affärssystem är att kunna anpassa verksamheten till förändringar genom nya IT-system. Ett affärssystem består av olika moduler och funktioner som är kopplade till varandra via en databas.
OMS (order management system) är kopplat till en webbplats för e-handel och utgör en enda källa för orderinformation. Systemet kan också anslutas till andra affärssystem som ERP, CRM och WMS, vilket ger ett smidigt informationsflöde från ett system till ett annat.
OMS
Orderhanteringssystem (OMS) – Ett orderhanteringssystem, eller OMS, är ett dataprogram som används i ett antal branscher för orderingång och bearbetning. OMS används för att hålla reda på finansiell information om beställningen, t.ex. priser, avgifter och skatter. Det hanterar också lagerhantering och logistik för leverans.
ERP
Ett ERP-system (enterprise resource planning) omfattar redovisning, försörjningskedja, produktion, lagerhantering, inköp och personaladministration. Ett ERP-system kan också integreras med din e-handelsplattform för att förbättra effektiviteten i orderhantering och lagerhantering.
CRM
Kunddatabasen är grunden för ditt företag. Det är viktigt att ha en överblick över enskilda kunder och kundgrupper.
Ett CRM-system (Customer Relationship Management) är ett affärssystem som ger en överblick över hela kunddatabasen. Här kan du hitta information om kunder och leads samt information om deras köpbeteende och tidigare historia med ditt företag. Systemet kan också användas för att hålla koll på kampanjer och försäljningsaktiviteter som samtal, möten och offerter.
CMS
Ett CMS (content management system) används för att hantera allt innehåll på din webbplats och andra digitala kanaler, t.ex. nyhetsbrev.
WMS
Ett lagerhanteringssystem (WMS) är en mjukvarulösning som ger insyn i hela företagets lager och hanterar leveranskedjan från distributionscentret till butikshyllan. Det ger också kontroll över både inkommande och utgående processer, t.ex. mottagning, inplacering, orderuppfyllnad, påfyllning och frakt.
TMS
Ett transporthanteringssystem (TMS) är en logistikplattform som med hjälp av teknik hjälper företag att planera, genomföra och optimera den fysiska rörelsen av varor, både inkommande och utgående, och se till att transporten är förenlig med kraven och att korrekt dokumentation finns tillgänglig.
Orderbekräftelse
Orderbekräftelse är en bekräftelse som skickas ut av en leverantör till en kund att en order har mottagits. Orderbekräftelse är ett juridiskt dokument som intygar, att du har mottagit den information du begärt.
Kundkorg / Varukorg
I en kundvagn hamnar de produkter eller tjänster som en besökare har klickat på för att köpa. Det är det sista steget innan besökaren genomför ett köp och visar att besökaren är intresserad av produkten eller tjänsten. En kundvagn kan också användas för onlinetjänster som hotell, biluthyrning, researrangörer och så vidare.
Övergivna varukorgar är varukorgar där en besökare har valt produkter eller tjänster men inte slutfört köpet.
Även om termen liknar den ska den inte förväxlas med varukorg som används när någon fysiskt lägger varor i en behållare och sedan bär dem runt i en butik.
Kunddata
Det hjälper företag att analysera kundernas beteende och på så sätt förstå sin verksamhet och vad som kan behöva justeras. Exempelvis är en kunds genomsnittsålder 35 år. Detta innebär att du vet vilken typ av kund du vanligtvis har om du vill rikta dig till en annan typ av kund måste du justera din affärsstrategi.
Betallösningar
Betalningslösningar är ett sätt för kunderna att betala för dina produkter eller tjänster. Det är vanligt att använda direktbetalning som huvudsaklig betalningslösning, men för e-handel finns det också ett antal andra lösningar som är vanliga. Exempel på andra typer av betalningslösningar är faktura, delbetalning och delbetalning.
Att ha olika typer av betalningslösningar ger kunden fler möjligheter att välja hur de vill betala, vilket ökar chansen att de gör ett köp. En viktig aspekt när du väljer betalningslösning är den säkerhet som den skapar för både dig och dina kunder. De vanligaste aktörerna på den svenska marknaden när det gäller val av betalningslösningar är Klarna och PayPal.
Egenskaper (attribut)
Det är de olika egenskaper som en produkt i din e-handel har. Det kan vara attribut som färg, vikt, storlek osv. Alla attribut som du har för en produkt för att beskriva dess egenskap bildar tillsammans en attributuppsättning.
Ett exempel på en attributuppsättning är storlek: S, M, L och färg: svart, vit. Om en produkt har mer än en uppsättning attribut innebär det att den är konfigurerbar. Om t.ex. en t-shirt finns i storlek S och färg svart och storlek M och färg svart innebär det att produkten kan konfigureras i storlek och färg.
Taggar
Taggar är ord eller korta fraser som är relaterade till ett inlägg, en produkt eller en kategori. Taggar kan läggas till produkter för att förbättra sökresultaten eller ge mer information om produkten. När du använder taggar, försök att inte använda för många och se till att de är relevanta för det innehåll de är kopplade till.
Produktinformation
Produktinformation kan delas in i flera kategorier:
Grundläggande produktinformation – avser all grundläggande information som beskriver produkten, t.ex. färg, storlek, vikt och pris på produkten.
Detaljerad produktinformation – avser ytterligare detaljer om produkten, t.ex. mått, material osv.
Statisk produktinformation – avser detaljerad information som inte förändras med tiden, t.ex. hur länge garantin gäller för en viss produkt.
Dynamisk produktinformation – avser detaljerad information som ändras över tiden, t.ex. lagerstatus, tillgänglighet osv.
Ju mer relevant information man presenterar för kunden desto bättre beslut kan kunden ta.